PSP & CO ffee
Heel veel PSP plezier.
Enne.. vergeet de CO ffee niet.
(of thee..)

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

PSP & CO ffee
Heel veel PSP plezier.
Enne.. vergeet de CO ffee niet.
(of thee..)
PSP & CO ffee
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het Materialen Palet

Ga naar beneden

Het Materialen Palet Empty Het Materialen Palet

Bericht van Clau vr dec 03 2010, 04:29

Het Materialen Palet Materialenpalet

Het Materialen Palet

Materialen / Benodigdheden

* PSP

Deze les is geschreven met een oudere versie van PSP,
hierdoor kan het iets afwijken, in grote lijn is het echter gelijk.

De les

Dan nu de les:
Het materialen pallet zit rechts van je afbeelding.
(tenminste, als je hem aan hebt gezet, dit doe je via beeld, paletten, vink materialenpalet aan.)

Je ziet in mijn bv. een gele voorgrond kleur en een blauwe achtergrond kleur.
Onder de grote vakken met de kleuren zie je een zwarte cirkel, een gestipte cirkel en een cirkel met een diagonale streep erdoor.

De zwarte cirkel en de gestipte cirkel gebruiken wij bijna nooit. Met de zwarte cirkel, kun je van kleur naar verloop of patroon gaan, door deze te selecteren. Bij de gestipte cirkel kun je textuur aanzetten.

De cirkel met de diagonale streep erdoor, zet de betreffende kleur uit. (maakt deze transparant) Klik er maar eens op.

Dan heb je onder je zwarte cirkels een pijltje staan die naar de cirkels wijst. Hiermee kun je de voor en achtergrondkleur verwisselen. (hetzelfde zie je bij de kleine vierkantjes met je kleuren.)

Verder zie je in mijn vb een vinkje staan bij alle gereedschappen. Deze heb ik standaard zo staan.
Het houd nl. in dat ik deze ingestelde voor en achtergrondkleur voor al mijn gereedschappen zo ingesteld heb. Dus of ik nu mijn lettertype, emmertje of basisvorm neem, ik houd deze kleurstelling en hoef hem niet iedere keer opnieuw in te stellen.

Hier boven heb je een zwart/wit vakje. Indien je hier op klikt, springt je voorgrondkleur automatisch op zwart en je achtergrond op wit.

Onder het woord materialen heb je 3 kleine vakjes. Hier heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen lijst, regenboog en stalen.

Ik heb deze op lijst staan, je ziet nu daarom een lijst met verschillende kleuren erin. Indien je hiernaartoe gaat, veranderd je cursor in een pipet, je kunt op deze manier een nieuwe kleur selecteren. Probeer zelf de overige instellingen hier maar eens uit.

1.
Ga nu eens naar je voorgrond kleur, (bij je achtergrondkleur kan hetzelfde) je ziet nu dat je cursor wederom veranderd in een pipet.

2.
Klik nu met je rechtermuisknop. Je ziet een pop up met de recente materialen. Hier kun je ook een kleur uit kiezen. Het voordeel hiervan is, dat indien je een les maakt met bv. 4 kleuren, dan kun je hier zo tussen de juiste kleuren wisselen.


3.
Indien je hier op overige klikt zie je een scherm wat eigenschappen van materiaal heet, dit scherm krijg je ook als je met je linkermuisknop op je voorgrond kleur klikt. (of achtergrondkleur)
Hier kun je nu je kleuren nog beter en duidelijker instellen.

4.
Bij stijl zie je 3 tabbladen, stijl, verloop en patronen.

Bij het tabblad stijl zie je een vierkant vak met oa. een cirkel met kleuren. Hiermee kun je de kleur instellen. Hetzelfde kun je doen door op de vierkantje gekleurde vakjes te klikken.

Hieronder zie je balkjes met letters ervoor. RGB en KVH. RGB staat voor Rood, Groen en Blauw.
KVH staat voor Kleurtoon, Verzadiging en Luminantie. Hiermee kun je ook je kleur instellen.
Wij gebruiken echter vaak 2 andere methodes. Indien het een (door ons) vastgestelde kleur is, kun je deze invullen bij HTML in het vakje. Een vb. #f1dc83. Neem deze altijd precies zo over.. 1 getal anders of vergeten betekend al een hele andere kleur.

Bij huidige zie je de kleur die je nu ingesteld hebt staan. Bij vorige zie je de kleur die je ingesteld had.

Deze kan hetzelfde zijn, dan komt het doordat je de kleur niet gewijzigd hebt. Alle aanpassingen op je kleur zie je bij huidige. (ook de toegepaste textuur en patronen)

De knop aan staaltjes toevoegen heb ik nog nooit gebruikt. Net als het kleine vierkantje naast je kleur.

Dan heb je nog de mogelijkheid om textuur aan te vinken. Indien je dit gedaan hebt, kun je de textuur van je kleur wijzigen. Bij het pijltje naast het vb. bij textuur, kun je een andere kiezen. Doe dit maar eens. Bij hoek kun je de invalshoek en bij schaal de grootte van de textuur wijzigen. Indien je nu onderin bij je huidige kleur kijkt, zie je dat deze gewijzigd is.

5.
Vink nu textuur even af en ga naar het tabblad verloop.
Het Materialen Palet 58503382

6.
Indien je op het pijltje naast het zwarte verloop vakje (boven bewerken) klikt, zie je ongeveer het volgende scherm. (kleuren kunnen anders zijn.)
Het Materialen Palet 29871036

7.
Bij Categorie kun je de categorie bepalen, je kunt hier uit diverse kiezen, zelf heb ik hem meestal op alles staan. De andere items gebruik je bijna niet.

8.
In het vak eronder zie je diverse verlopen staan. De één na laatste in mijn vb. heet voorgrond-achtergrond, zoek deze op en selecteer deze.

9.
Onder stijl heb je 4 vakjes staan. De 1e heet Linair, de 2e is rechthoekig, de 3e zonnestraal en de 4e heet radiaal. Klik hier eens 1 voor 1 op.

Ga dan nu naar tabblad patroon. Indien je op het pijltje ernaast klikt zie je diverse patronen staan.
Als je hem op alles hebt staan, zie je alle beschikbare patronen.
Indien je nu een afbeelding open hebt staan, is het 1e patroon een patroon van je geopende afbeelding.

Dit was het materialen pallet even kort uitgelegd.

De getallen voor de tekst geven aan hoe je stapgewijs een verloop maakt.

Dan nu een oefen opdracht:

Open een nieuwe transparante afbeelding van 700x700 pixels.

Dit doe je via: bestand, Nieuw, of het blaadje onder het woord bestand, of Control + N op je toetsenbord, zet een vinkje voor transparant. Bij breedte en hoogte vul je 700 in. Bij eenheden moet Pixels staan, indien dit er niet staat, klik dan even op het pijltje en selecteer pixels.
(in een enkel geval gebruiken we cm)

Kies een leuke lichte voor en een donkere achtergrond kleur. Zorg dat je een duidelijke lichte en een donkere kleur neemt. Bv. lichtgeel en blauw.
Materialen palet, maak een verloop, zet je stijl op radiaal en vink omkeren aan.
Klik op ok, ga naar je emmertje en vul je afb. met je verloop.
Lagen, nieuwe rasterlaag. Weer naar je materialenpalet, tabblad patronen, en kies het 1e patroon wat je ziet, deze is het patroon van je afbeelding. (het verloop wat je net hebt gemaakt.)
Zet hoek op 45 en schaal op 150, gereedschap emmertje en vul je werkblad hiermee.
Lagen, samenvoegen, alle lagen samenvoegen.
Bestand, opslaan als les 1 materialen palet. JPG bestand.

Ps.

Je kunt ook een kleur uit je afbeelding selecteren. Dit doe je op de volgende manier.
Klik op je voorgrondkleur in je materialen palet, met je linker muisknop. Je krijgt dan weer het scherm eigenschappen van materiaal. Ga nu met je muis naar je (nog geopende) afbeelding.
Je ziet dat deze veranderd in een pipet. Indien je nu met je linkermuisknop op de afbeelding klikt, zie je dat je huidige kleur veranderd in de kleur die je net aanwees. Op dezelfde manier kun je ook je achtergrond kleur op je afbeelding aanpassen.

© C. Tuller .
Clau
Clau
Beheerder
Beheerder

Leeuw Aantal berichten : 163
Registratiedatum : 16-11-10
Leeftijd : 52
Woonplaats : Almelo

http://www.bbpspgroep.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum